Een veilige gemeente

Onze gemeente telt met haar 7,41 km² en ruim 3.000 inwoners natuurlijk minder verkeer dan veel grotere steden, maar de resultaten zijn ook een rechtstreeks gevolg van een doordacht beleid. Burgemeester Philip Loots (N-VA) is dan ook trots op de verwezenlijkingen van de voorbije jaren.

“Onze grootste troef is het mobiliteitsplan dat we samen met Baarle-Nassau hebben ingevoerd. De invoering van een ruime zone 30 werd goed onthaald door onze inwoners en draagt duidelijk bij aan de veiligheid.”
Opening randweg

Randweg ontlast dorpskern

Een belangrijke maatregel was ook de opening van de randweg, vijf jaar geleden. Daardoor wordt zwaar verkeer en in het bijzonder vrachtwagens uit de dorpskern geweerd.

“Zo komt zwaar verkeer nauwelijks nog in contact met zwakke weggebruikers. Het risico op ongevallen is hierdoor aanzienlijk kleiner geworden,” zegt Loots, die in de vorige legislatuur schepen van Mobiliteit was.
Geen vrachtwagens in kom

Blijven investeren in verkeersveiligheid

Ook in 2025 blijft Baarle-Hertog inzetten op verkeersveiligheid. Het college besliste recent om vijftien wegversmallingen aan te leggen om het verkeer verder af te remmen. Daarnaast loopt ook het project ‘Veilige gemeente’, waarbij het bestuur in gesprek gaat met verkeersslachtoffers en hun familie om hun ervaringen mee te nemen in het beleid.