Raad unaniem akkoord met nieuwbouw vrije school

Op 1 februari 2012

Het voorstel behelst een samenwerking met DBFM waarbij de gemeente een grondruil doet. In ruil voor de huidige school en grond stelt de gemeente een nieuw stuk bouwgrond beschikbaar. Buiten dat wordt een jaarlijkse subsidie vanuit de gemeente verwacht voor 30 jaar. Het voorgestelde bedrag was 60.000 euro per jaar.

Standpunten

'Onderwijs mag de gemeente geld kosten' is het standpunt van het CDK verwoord door fractievoorzitter Marc Bruurs. Ook de andere partijen lieten zich in positieve zin uit. Frans De Bont (Forum) haalde aan dat zijn partij al eerder voorstellen had ingediend om te komen tot de bouw van een nieuwe school door de gemeente. Hij noemde dit voorstel van DBFM 'een lot uit de loterij.' Toch had hij ook vragen en uitte hij zijn bezorgdheid over de hoge kosten van het totale project. Erik Van der Vloet (N-VA) betichtte de CDK fractie van een laakbare houding en arrogantie; het voorstel was erg laat ingediend en zijn vragen werden niet beantwoord. 'Gelukkig was de school wel bereid tot toelichting, financieel en technisch maar wij konden dit niet meer bespreken met de achterban.' Ondanks dit alles besloot de N-VA fractie toch voor dit agendapunt te stemmen, met daarbij een aantal opmerkingen, onder andere dat dit geen blanco cheque voor de school wordt. De 60.000 euro per jaar is voor de partij het maximale bedrag en liefst zou men zien dat de school jaarlijks de boekhouding overlegt om aan te tonen dat de gemeentelijke bijdrage noodzakelijk is.  N-VA pleitte ook voor het instellen van een eigen bijdrage voor ouders van kinderen die niet in Baarle-Hertog wonen. Ook vroeg de partij aandacht voor de school in Zondereigen, die ook al lang wacht op nieuwbouw en via het reguliere traject hierop nog een aantal jaren moet wachten.

Uiteindelijk hoefde het voorstel niet ter stemming gebracht te worden, omdat het met eenparigheid werd goedgekeurd door alle raadsleden.