U bent hier
Baarle-Hertog en Baarle-Nassau voeren strijd tegen doorgaand vrachtverkeer op: inrijverbod vanaf juni
De gemeentebesturen van zowel Baarle-Hertog als Baarle-Nassau willen nog voor de start van de zomer doorgaand vrachtverkeer volledig weren. Op alle invalswegen zullen daarvoor de nodige verbodsborden geplaatst worden. De aanleg van de randweg die werd beëindigd in 2019 heeft het vrachtverkeer wel verminderd, maar niet voldoende.
Na een decennialange aanloopperiode werd in de zomer van 2019 de randweg Baarle geopend. Het moest dé oplossing worden om het pittoreske dorpscentrum van de enclavegemeente minder te doen kreunen onder het vrachtverkeer. “Maar toch blijft er nog altijd sprake van overlast veroorzaakt door doorgaand vrachtverkeer in ons Baarle”, zeggen de Nederlandse wethouder Hans van Tilborg van Baarle-Nassau en zijn ambtsgenoot aan Belgische zijde in Baarle-Hertog Philip Loots (N-VA). “In december 2019 plaatsen we al adviesborden aan elke rotonde. Het vrachtverkeer is zichtbaar verminderd, maar nog altijd onvoldoende.”
Buitenlanders
Volgens Hans van Tilborg zijn het vooral buitenlandse bestuurders die nog altijd dwars door Baarle rijden. “De randweg is vaak de snelste route, maar het zijn inderdaad vooral buitenlandse bestuurders die toch nog de oude route nemen omdat ze rijden op hun verouderde navigatiesystemen. We hopen dat probleem definitief op te lossen met een inrijverbod.” Zijn collega Philip Loots kan dat alleen maar beamen. “We hebben metingen laten uitvoeren en daaruit blijkt dat vrachtverkeer wel is afgenomen, maar absoluut niet voldoende. Met een inrijverbod willen we de leefbaarheid en verkeersveiligheid verhogen en het zal ook de luchtkwaliteit ten goede komen.”
Verbod vanaf juni
In Baarle-Nassau moet het plan eerst ter inzage gelegd worden. In Baarle-Hertog hopen ze op de gemeenteraad van 15 april al het licht op groen te zetten. Als alles volgens plan verloopt, zal het inrijverbod dan vanaf juni ingevoerd worden. Daarvoor zal op vijftien plaatsen de nodige signalisatie aangebracht worden. Het kan dan gaan om een Nederlands of een Belgisch bord of een combinatie van beiden. Het bord zal duidelijk aangeven dat enkel plaatselijk vrachtverkeer nog is toegelaten.
Bron: Het Laatste Nieuws / Toon Verheijen