Er komt geen megastal voor 2.500 runderen in Zondereigen

Op 21 april 2021, over deze onderwerpen: Landbouw, Ruimtelijke ordening, Zondereigen

Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft definitief beslist om geen vergunning te geven voor de bouw van een megastal voor 2.480 vleeskalveren in Baarle-Hertog. Eerder gaven de provincie en de Vlaamse overheid wel een vergunning maar verschillende bewoners en de gemeente Baarle-Hertog waren altijd tegen. Na verschillende beroepsprocedures is er nu een definitieve uitspraak. De megastal komt er niet.

e dochter van een Nederlandse veehouder diende in 2017 een eerste aanvraag in voor een omgevingsvergunning voor de bouw van een grote stal voor 2.480 vleeskalveren. Die zou aan Ghil in deelgemeente Zondereigen komen, vlakbij de grens met Nederland. De (Belgische) gemeente Baarle-Hertog en de (Nederlandse) buurgemeente Baarle-Nassau, net over de grens, waren tegen de komst ervan.

Verschillende beroepsprocedures

Enkele inwoners van Baarle-Hertog tekenden bezwaar aan tegen de plannen en ook het gemeentebestuur van Baarle-Hertog gaf een negatief advies. Desondanks gaf de provincie Antwerpen in 2019 toch een vergunning voor de bouw van de grote stal. Daartegen werd beroep aangetekend maar later dat jaar kende ook de Vlaamse regering, onder bepaalde voorwaarden, een vergunning toe. Er volgde opnieuw een beroep, deze keer bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen en die stuurde het dossier opnieuw naar de Vlaamse regering. Deze heeft nu, bij monde van Minister van Omgeving Zuhal Demir, definitief beslist om geen vergunning toe te kennen.

Gemeente Baarle-Hertog is tevreden met beslissing

Het gemeentebestuur van Baarle-Hertog reageert opgetogen: "Wij zijn als gemeente niet tegen de komst van familiale landbouwbedrijven, maar zo'n grote stal hoort niet thuis in dit gebied. Het gaat om bijna 2.500 vleeskalveren en de opslag van heel wat mest. Bovendien heeft zo'n bedrijf een enorme impact op de mobiliteit in het centrum van het landelijke Zondereigen. In de praktijk zou het namelijk neerkomen op een bedrijf van bijna 5.000 kalveren, want de Nederlandse stal van de familie die de aanvraag deed, ligt maar net over de grens. Enkel een smal beekje zouden de twee bedrijven dan scheiden", zegt schepen voor ruimtelijke ordening Philip Loots (N-VA) van Baarle-Hertog. Nederlandse landbouwers proberen tegenwoordig wel vaker om zich te vestigen net over de grens, omdat Nederland strenger is geworden.

Bron: Carla Mertens / VRT NWS