Gemeente Baarle-Hertog lanceert de buurtbabbelbank

Op 23 juni 2022, over deze onderwerpen: Baarle-Hertog

Sinds kort staat er een nieuwe ronde bank voor het gemeentehuis. Nieuwsgierige voorbijgangers of fietsers hebben hem wellicht al opgemerkt. Het is niet de bedoeling dat de bank voor het gemeentehuis blijft staan, maar dat deze elke keer in een andere wijk in onze gemeente opduikt zodat de buurtbewoners er gezellig kunnen buurten. Daarom noemen we deze bank de buurtbabbelbank.

Samenhang in buurten versterken

De gemeente Baarle-Hertog wil ontmoeting in de openbare ruimte stimuleren en zo de samenhang in buurten versterken. De nood aan sociale contacten werd meer dan ooit duidelijk na twee jaar coronacrisis. Ook in Baarle-Hertog, waar de grens meer dan ooit tastbaar werd in het dorp. De buurtbabbelbank kan zorgen voor meer spontane contacten, meer kinderen die buiten spelen, nieuwe buurtactiviteiten en minder eenzaamheid.

Leerlingen Sint-Claracollege

Het idee haalde de gemeente in Arendonk waar leerlingen van het Sint-Claracollege een buurtbabbelbank maakten voor de gemeente. Na contact met het Sint-Claracollege bleek dat de school ook voor de gemeente Baarle-Hertog tijdens de praktijklessen een buurtbabbelbank wilde maken. Met de financiële steun van het project “Buurten op den buiten” van de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Landmaatschappij kon de gemeente Baarle-Hertog de bank financieren.

Gratis uitlenen

Buurtverenigingen en buurtbewoners uit Baarle-Hertog die samen ontmoeting willen stimuleren in hun buurt kunnen de buurtbabbelbank gratis uitlenen. Daarnaast kunnen ook verenigingen, scholen en (semi-)gemeentelijke diensten uit onze gemeente de buurtbabbelbank aanvragen. De uitleentermijn is onder normale omstandigheden een week. De gemeente zorgt voor het transport en de plaatsing.

Op de gemeentelijke website vind je alle info en kan je de bank via het digitale formulier gemakkelijk aanvragen: www.baarle-hertog.be/buurtbabbelbank.