Gemeenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog willen verkeersafwikkeling in het centrum verbeteren

Op 26 maart 2021, over deze onderwerpen: Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Mobiliteit

Om het centrum een nieuw elan te geven voor bewoners, toeristen en bedrijven stellen de gemeentebestuurders van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog het concept Gemeentelijk Mobiliteitsplan Baarle (GMB) voor. Dit plan beschrijft hoe de verkeersafwikkeling in de kern van Baarle beter en veiliger kan.

Door de realisatie van de randweg rijdt er minder verkeer door de kom van Baarle. Dat biedt kansen. Met het Gemeentelijk Mobiliteitsplan Baarle (GMB) willen de gemeenten het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer terugdringen zodat de leefbaarheid verbetert.

Hans van Tilborg, wethouder van Baarle-Nassau: “Dat zorgt voor een betere doorstroming en leefbaarheid voor onze inwoners en bezoekers van het centrum. We willen allereerst een inrijverbod instellen voor doorgaand vrachtverkeer met uitzondering van bestemmingsverkeer. Ook krijgt het centrum meer ruimte voor fietsers, wandelaars en winkelend publiek. Het plan geeft verder inzicht in de maximumsnelheden, de parkeermogelijkheden en de ligging van de nieuwe komgrenzen.”

Geen grootschalig eenrichtingsverkeer

Zoals de bestuurders in november 2020 bepaalden in het bestuursakkoord maakt eenrichtingsverkeer in de Molenstraat geen deel uit van het GMB.

Philip Loots, schepen van Baarle-Hertog: “Het inrijverbod voor vrachtwagens en de aanleg van de oostelijke parking zullen alvast een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van het dorp. Na de aanleg van de oostelijke parking en de toegangswegen ernaartoe, bekijken we welke maatregelen eventueel nog kunnen bijdragen aan een veilige, leefbare kern van ons dorp.  Uitgangspunt hierbij is dat er een inhaalbeweging gemaakt wordt ten voordele van de zwakke weggebruiker, waarbij de auto evenwel welkom zal blijven.”

Meer ruimte voor fietsers en wandelend publiek

Het herinrichten van straten als verblijfsgebied met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur biedt kansen voor de fietser. De gemeentebesturen van beide Baarles willen deze kans aangrijpen om bepaalde straten om te vormen tot fietsstraten. Hiermee willen de gemeenten het fietsgebruik in deze straten bevorderen. De gemeenten zullen de nieuwe fietsstraten alvast voorzien van de nodige borden. Bij de herinrichting van deze straten kunnen bijkomende ingrepen de verkeersveiligheid voor de fietser verder verbeteren.

Reageren op het plan: jouw mening telt!

In september 2019 presenteerden de gemeenten het eerste conceptplan. Hierop kregen we vele reacties en suggesties. Op basis hiervan werd het plan gewijzigd. Dit gewijzigd GMB ligt tot 18 april ter inzage.

Meer info: https://www.baarle-hertog.be/GMB

Bron: gemeente Baarle-Hertog