Heemhuis in Baarle in de steigers: “Gebouw moet ooit weer schitteren zoals vroeger”

Op 6 januari 2021, over deze onderwerpen: Baarle-Hertog

Het oude gemeentehuis van Baarle-Hertog waar de voorbije dertig jaar de Heemkundekring Amalia van Solms onderdak heeft gevonden, gaat in 2021 deels gerenoveerd worden. De voorbije jaren doken er meer en meer gebreken op die dringend aangepakt moeten worden.

Het oude gemeentehuis in de Kerkstraat werd in 1877 gebouwd naar een ontwerp van de gekende architect P.J. Taeymans en is ondertussen een beschermd monument. Ruim honderd jaar deed het dienst als gemeentehuis, maar in 1986 trokken de gemeentediensten naar de voormalige jongensschool wat verderop. Het gebouw werd toen gerestaureerd en drie jaar later kan de heemkundekring er haar Heemhuis openen. “We hebben het de voorbije dertig jaar onderhouden en opengesteld voor het brede publiek”, zegt voorzitter Herman Janssen. “Bezoekers konden er de originele raadszaal, de bedstee van de veldwachter en het cachot bezoeken”, zegt voorzitter Herman Janssen.

Ondanks de restauratie in de jaren ’80 begon het gebouw de voorbije jaren ernstige gebreken te vertonen. “Er doken meer en meer vochtproblemen op en grote en kleine stenen kwamen los te zitten”, zegt Janssen. “We moesten zelfs een deel van ons archief verhuizen om vorstschade te voorkomen.” De gemeente zocht dan contact met Monumentenwacht om te bekijken wat er op lange en korte termijn moest gebeuren. Vorig jaar werden al kleine schilderwerken uitgevoerd, werden de brandblussers gekeurd en is de noodverlichting vernieuwd. “Dit jaar zal het gebouw deels in de steigers gezet worden”, gaat Herman verder. “Dan worden de goten, de regenpijpen en het metsel- en voegwerk aangepakt. We gaan op eigen kosten ook een nieuwe trap voorzien omdat de huidige te gevaarlijk is en niet praktisch. Het dak zullen we hopelijk in 2022 of 2023 kunnen aanpakken. De gemeente wil gezien de hoge kosten en de asbestvervuiling proberen om subsidies los te weken.”

Subsidies

De gemeente draagt ook haar steentje bij aan de herstellingswerken. “Zo wordt er 6.000 euro voorzien om het vochtprobleem aan te pakken”, zegt schepen Philip Loots. “In 2022 wordt er 20.000 euro ingeschreven om de ramen te vernieuwen. We hopen ook snel op goed nieuws rond de subsidies zodat we ook het dak kunnen aanpakken. Het gebouw verdient het om terug te schitteren, maar er hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan.”

Het Heemhuis is naast de kerk en de wereldberoemde woning met de twee huisnummers op Loveren het enige beschermde gebouw in Baarle-Hertog.

Bron: Toon Verheijen (Het Laatste Nieuws)