In Memoriam: Margot Gulickx

Op 20 december 2019

We zaten donderdagavond 19/12/2019 te vergaderen met de gemeenteraad van Baarle-Hertog over het Beleidsplan, de belastingen, de meerjarenplanning en de begroting, toen we het vreselijke nieuws ontvingen : Margot is overleden! Een donderslag! Niet te bevatten! We wisten dat het absoluut niet goed ging met de gezondheid van Margot, maar dit nieuws hadden we zo snel niet verwacht.

Op automatische piloot hebben we de vergadering afgewerkt. Nadien hebben we  tot diep in de nacht samen met onze aanwezige leden herinneringen opgehaald aan Margot. Slapen ging toch niet….

En die herinneringen aan Margot zijn enkel positieve herinneringen.

Hoe we in 2012, na oprichting van onze afdeling, Margot hadden gevraagd lid te worden van onze club en mee op te komen voor de gemeenteraadsverkiezingen. “Daar moet ik toch even over nadenken”, zei Margot, maar iets later kwam al het bericht “ik doe het”.

Fanatiek tijdens die verkiezingsstrijd: Opkomen voor de mensen; recht voor de raap en tegen de stroom durven ingaan, maar vooral met de voetjes op de grond.

Op de achterbanvergaderingen had Margot altijd een heldere inbreng.

Iedereen stond er dan ook 100% achter dat Margot door onze partij werd afgevaardigd in de OCMW-raad. En daar heeft Margot zich altijd 100% van haar taak gekweten. Correct, empathisch, zonder aanzien des persoons.

In 2017 werd Margot ziek, maar die ziekte zou haar niet klein krijgen. Ondanks de zware behandelingen ging het leven van Margot gewoon door : zorgen voor haar gezin;  zorgen voor haar zaak  en zorgen voor de mensen.

Alhoewel Margot een fanatiek lid was met veel enthousiasme voor de campagne, besloot zij toch niet als kandidaat mee te doen met de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 : “ik werk wel op de achtergrond mee!” Uiteraard hadden we daar alle begrip voor.

De goede verkiezingsuitslag in oktober 2018 en de coalitievorming deden Margot zichtbaar deugd.

Margot stelde zich kandidaat bij onze interne verkiezingen voor lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Uiteraard werd Margot unaniem verkozen. Dat was de logica zelve! Margot was daar de geknipte persoon voor.

Na de eedaflegging tijdens de installatievergadering van 2 januari dit jaar, was Margot nog enkele malen aanwezig op de vergaderingen. Vanaf de zomer ging het allemaal wat minder. Margot meldde verschillende keren af voor de vergadering. Dat was Margot niet! We zagen het met lede ogen aan.

Dan volgden de slechte berichten over de gezondheid van Margot korter en korter op elkaar. Elke houvast wou Margot aangrijpen. In stilte is zij toch van ons heengegaan.

Wij bedanken Margot uit de diepste grond van ons hart voor wat zij betekend heeft. Wij wensen in het bijzonder Ernst, Pleun, Johan en Jo enorm veel sterkte toe bij dit enorme verlies.

We zullen Margot nooit vergeten!!!