N-VA Baarle-Hertog & Zondereigen geschrokken van berichtgeving in aantal kranten.

Op 19 september 2019, over deze onderwerpen: Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Mobiliteit

We verslikten ons bijna in de koffie toen we gisterenochtend de regionale katern van enkele nationale kranten opensloegen.

Daar stonden koppen te lezen als: “Probleem: Nieuwe randweg staat niet in GPS-systemen, dus blijven vrachtwagens door centrum Baarle rijden” in GVA.

Nog straffer werd het in het Nieuwsblad: “Verkeersmysterie in Baarle-Hertog: Nieuwe randweg biedt geen soelaas.”

Straffe woorden over een weg die nog maar enkele maanden open is!

Is er dan echt niets veranderd?

N-VA Baarle-Hertog & Zondereigen is er van overtuigd dat dit wel het geval is.

“Er is een duidelijke daling zichtbaar van het verkeer in de dorpskern. Met de ANPR camera’s is er een telling gedaan van het verkeer gedurende 2 weken voor de opening van de rondweg en gedurende 2 weken na de opening en er was toen al een duidelijke daling zichtbaar van een 20 tot 25%” aldus schepen van Mobiliteit Philip Loots. “Om dit verder op te volgen, blijven we dit de komende maanden monitoren met tellingen. De verwachting is dan ook dat dit verder zal blijven dalen. Zeker nu de meeste GPS-systemen de nieuwe weg in de kaarten hebben opgenomen. Alleen moet hiervoor de chauffeur ook zelf de GPS in de wagen updaten en dit heeft tijd nodig.” gaat hij verder.

Er is dus een positieve evolutie en we verwachten dat deze ook zal aanhouden. Zeker nu de randweg meer bekendheid krijgt.

Zal er geen enkele vrachtwagen meer het dorp door rijden? Dat kan je tot op heden niet vermijden, we merken wel dat er een gewenning optreedt en dat er steeds meer verkeer de randweg neemt. Indien dit toch extra stimulans nodig heeft willen we samen met Baarle-Nassau bekijken hoe we dit mogelijk kunnen maken. Denk maar aan de matrixborden welke een tijd,op vraag van N-VA Baarle-Hertog & Zondereigen, aan de invalswegen hebben gestaan om te wijzen op de randweg.

“Verder wordt er binnen beide Baarles hard gewerkt aan een een mobiliteitsplan voor het centrum.” zegt schepen Loots. “Dat hier een goed en doordacht plan nodig is is duidelijk. Dit plan is afgelopen dinsdag voorgesteld in het GOB aan de beide gemeenteraden. Maar ook is het belangrijk dat de bevolking hierin zijn stem krijgt en dit kan tijdens de infoavond” vervolgt hij.

We hopen u dan ook massaal te kunnen begroeten op donderdag 26 september van 17u tot 21u30 in het Cultureel Centrum Baarle. De medewerkers van beide gemeenten staan dan klaar om al uw vragen te beantwoorden, ook kan er gereageerd worden op het plan.