Verlichting openbare gebouwen gaat uit en verwarming graadje lager in Baarle-Hertog

Op 14 september 2022, over deze onderwerpen: Energie en Klimaat

Het lokaal bestuur van Baarle-Hertog gaat maatregelen nemen om minder elektriciteit en gas te verbruiken.

Meer en meer steden en gemeenten zijn bezig met energiebesparende maatregelen te nemen door de torenhoge energiekosten van het moment. “We bekijken welke maatregelen we kunnen nemen”, zegt burgemeester Frans De Bont. “We gaan alvast de buitenverlichting van openbare gebouwen zoals kerken doven. We zijn ook met Fluvius aan het bekijken waar en welke openbare verlichting er eventueel tijdens bepaalde uren kan uitgeschakeld worden.”

Efficiënter

Maar het lokaal bestuur kijkt ook naar efficiëntie van kantoorbezetting. “We willen zien of we bepaalde diensten niet in één gebouw kunnen centraliseren in plaats van op verschillende plaatsen”, zegt De Bont “We denken dan bijvoorbeeld aan het Cultuurcentrum Baarle en de bibliotheek. Daarnaast gaan we uiteraard ook overal de verwarming een graadje lager zetten.”

Bron: HLN