Zoektocht naar oplossing voor slechte telefoonverbinding in Zondereigen

Op 3 oktober 2019, over deze onderwerpen: Baarle-Hertog, Zondereigen

Wie in Zondereigen (Baarle-Hertog) wil bellen, heeft dikwijls geen of een slechte verbinding. Het gemeentebestuur probeert het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Het gsm-bereik in het grensgebied met Nederland laat op meerdere plaatsen te wensen over.

“In Zondereigen is de kans erg groot dat de verbinding wegvalt als je vanuit Baarle door het dorp naar Merksplas rijdt”, zegt schepen van Communicatie Philip Loots (N-VA). “Uit testen blijkt dat het probleem vergelijkbaar is met Meersel-Dreef (Hoogstraten). Daar kunnen de inwoners via een Nederlands netwerk bellen, maar dat kan niet in Zondereigen. We hebben daarom gesprekken gevoerd met Proximus. Ze beloven niks, maar willen volgend jaar kijken wat er mogelijk is. Financieel-economisch is een mast in Zondereigen voor het bedrijf niet realistisch, maar uit maatschappelijk oogpunt is die wel te verantwoorden.

Daarnaast hebben we onlangs een nieuwe poging gedaan om in te schrijven op Wifi4EU. Daarmee kan je 15.000 euro besteden om wifi te installeren op openbare plaatsen. Dat werkt volgens het principe wie eerst komt eerst maalt, maar normaal gezien waren we er op tijd bij.”

Bron: Gazet van Antwerpen